Pink dollar


Pink dollar w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Pink dollar, Dorothy dollar (z ang. "różowe dolary") – określenie opisujące siłę nabywczą osób LGBT w USA. Spotykane jest też określenie "blue dollar" (niebieskie dolary), które dotyczy tylko lesbijek.

Spis treści

Alternatywne nazwy | edytuj kod

W Wielkiej Brytanii termin jest znany pod nazwą "Pink pound", natomiast w Polsce jako "różowa złotówka"[1][2]

Siła nabywcza | edytuj kod

Szacowana wartość | edytuj kod

W 2006 roku siłę nabywczą osób LGBT oszacowano w USA na 641 miliardów dolarów[3].

Tendencje | edytuj kod

Badanie zauważa, że społeczność LGBT+ jest mocno zróżnicowana wewnętrznie, m.in. pod względem wieku, tożsamości płciowej, wykształcenia, poziomu zamożności, ale zauważa też pewne tendencje:

  • osoby LGBT są generalnie bardziej aktywne fizycznie (trening nawet 4 razy w tygodniu),
  • osoby LGBT+ są bardziej aktywne pod względem towarzyskim (wychodzenie do barów, dyskotek etc.),
  • osoby LGBT chętniej inwestują w zdrowie i wygląd,
  • zarówno konsumenci heteroseksualni, jak i konsumenci LGBT+ cenią sobie firmy, które inwestują w różnorodność i równość wśród swoich pracowników,
  • kobiety LGBT+ w wieku 18–39 lat cenią sobie wygodę i jakość, są w stanie inwestować więcej w produkty dobrej jakości, produkty markowe, a także wolą jeść poza domem niż gotować
  • kobiety LGBT+ powyżej 40. roku życia kupują natomiast więcej środków czystości i artykułów gospodarstwa domowego oraz produktów do higieny osobistej,
  • młodzi mężczyźni LGBT+ inwestują w wygląd, kupują więc więcej produktów do pielęgnacji oraz do makijażu.
  • mężczyźni LGBT+ mają też skłonność do korzystania z promocji cenowych i świadomego szukania najtańszej oferty, oraz zwracają uwagę na nowinki,
  • niezależnie od wieku mężczyźni LGBT+ lubią gotować i uznają to za swoje hobby[4][5].

Wykorzystanie | edytuj kod

Niektóre firmy, dostrzegając w rynku niezagospodarowany potencjał (np. w Polsce osoby LGBT to 10% konsumentów według badania "Różowe złotówki" przeprowadzonego przez Nielsen[6]), kierują specjalne kampanie reklamowe skierowane do gejów i lesbijek.

American Airlines | edytuj kod

Przykładowo American Airlines zwiększyły swoje wpływy od tej grupy klientów z 20 milionów dolarów w 1994 roku do 193,5 milionów w 1999 po utworzeniu specjalnego zespołu zajmującego się marketingiem skierowanym do gejów i lesbijek[7].

Polskie Linie Lotnicze | edytuj kod

W 2014 Polskie Linie Lotnicze LOT miały specyficzną ofertę dla osób LGBT[8][9].

Ben & Jerry's | edytuj kod

W 2018 firma Ben & Jerry's została sponsorem Parady Równości w Warszawie, umożliwiając stworzenie wodno-świetlnego hologramu. Wartość wzmianek wyliczono na prawie 2 miliony złotych. Nazwa firmy Ben&Jerry's pojawiła się w 40 proc. informacji o akcji, w łącznie 2,6 tys. publikacji, które wygenerowały 37,6 milionów kontaktów z nimi[10].

Przypisy | edytuj kod

  1. LOT zaprasza do podróży do miejsc tolerancyjnych. 'Szok!', wyborcza.pl [dostęp 2017-11-26]  (pol.).
  2. http://queer.pl/artykul/194447/rozowe-zlotowki-nie-sa-odpowiedzialne
  3. Gay Buying Power Projected at $641 Billion in 2006
  4. Co dziesiąty polski konsument należy do społeczności LGBT+ (pol.). wirtualnemedia.pl, 2018-09-01. [dostęp 2018-09-02].
  5. Społeczność homoseksualna niedocenianą grupą konsumencką. Duża siła nabywcza i chętnie inwestuje w wygląd i zdrowie (pol.). wirtualnemedia.pl, 2018-08-30. [dostęp 2018-09-02].
  6. LGBT to 10 proc. polskich konsumentów! (pol.). queer.pl, 2018-08-30. [dostęp 2018-09-02].
  7. United Tries for Gay-Friendly Skies, Business Week, 24-05-2000
  8. "LOT poleci z LGBT", wiadomosciturystyczne.pl, 30 maja 2014.
  9. "LOT już nie promuje podróży dla gejów. "Stchórzyli", wyborcza.pl, 9 maja 2014.
  10. Opłaca się wspierać LGBT? Firma chwali się wynikami (pol.). queer.pl, 2018-07-13. [dostęp 2018-07-15].

Zobacz też | edytuj kod

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Pink dollar" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy