Super Aguri F1


Super Aguri F1 w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Super Aguri F1 – utworzony w 2005 roku przez Aguriego Suzuki zespół wyścigowy, w sezonach 20062008 startował w Mistrzostwach Świata Formuły 1.

Spis treści

Historia | edytuj kod

Bolid Super Aguri z 2006 roku prowadzony przez Francka Montagnego Bolid Super Aguri z 2007 roku prowadzony przez Anthonego Davidsona Bolid Super Aguri z 2008 roku prowadzony przez Anthony'ego Davidsona

Stajnia wykupiła fabrykę w Leafield, która dawniej należała do zespołu Arrows. Japończycy odkupili prawa do bolidów Arrows A23, które należały do byłego właściciela zespołu MinardiPaula Stodarta. To właśnie w przystosowanych do nowych przepisów, bolidach z sezonu 2002, zespół rozpoczął starty w F1. Samochody otrzymały oznaczenie SA05. Super Aguri było silnie powiązane z Hondą i to właśnie ten producent dostarczał im jednostki napędowe V8, a w przyszłości także skrzynie biegów. Dostawcą opon był natomiast Bridgestone.

W związku z powiązaniami z Hondą, jednym z głównych kierowców zespołu został Takuma Satō. W drugim fotelu zasiadł inny Japończyk, Yūji Ide. Zadebiutował mając przejechane zaledwie kilkaset kilometrów za kierownicą bolidu Formuły 1. Kilka incydentów na torze z jego udziałem zaważyły na tym, że został ostatecznie zdegradowany do roli kierowcy testowego. Miejsce niedoświadczonego Japończyka zajął bardziej doświadczony, ale także debiutujący w wyścigach F1, Franck Montagny. Francuz był związany z zespołem już wcześniej. W pierwszych trzech rundach sezonu był ich rezerwowym kierowcą, nie wystąpił jednak w żadnym piątkowym treningu z powodu braku trzeciego samochodu. Od Grand Prix Niemiec Montagnego zastąpił dotychczasowy trzeci kierowca Sakon Yamamoto.

Bolid SA06 był konstrukcją w pełni stworzoną przez Super Aguri. Pierwsze jazdy nowy bolid odbył na torze Silverstone podczas testów przed Grand Prix Niemiec. Pierwotnie samochód miał zadebiutować wraz z rozpoczęciem cyklu wyścigów w Europie. Jego premiera w wyścigu została jednak opóźniona i debiut nastąpił podczas Grand Prix Niemiec. Nowy samochód nie spisał się jednak najlepiej, ponieważ oba bolidy SA06 nie dojechały do mety z powodu usterek mechanicznych.

W sezonie 2007 w zespole zaszły duże zmiany. Podstawowa to zmiana kierowców: partnerem Takumy Satō został dotychczasowy, wieloletni tester zespołu Hondy – Anglik Anthony Davidson, natomiast kierowcą testowym i rezerwowym został Holender Giedo van der Garde.

Przed sezonem 2008 zespół zmagał się z bardzo dużymi problemami finansowymi, jednak w ostatniej chwili został wykupiony przez tajemniczą korporację Magma Group i dołączył się do wspólnych testów przedsezonowych dopiero w przedostatnim dniu. Bolid bazowano na bazie nadwozia Hondy RA107 będącej najgorszym poza Spykerami samochodem w sezonie 2007.

W dniu 6 maja 2008 Aguri Suzuki podjął decyzję o wycofaniu się ze startów w F1 ze skutkiem natychmiastowym. Powodem tej decyzji były problemy finansowe zespołu, który po rozwiązaniu kontraktu z głównym sponsorem SS United Oil & Gas Company i nieudanych rozmowach z Grupą Magma i Grupą Weigl, pozostał bez wsparcia sponsorów[1].

Wyniki w Formule 1 | edytuj kod

Podsumowanie | edytuj kod

Statystyki | edytuj kod

Informacje techniczne | edytuj kod

Kierowcy | edytuj kod

Źródło: F1Ultra[5]

Przypisy | edytuj kod

  1. Super Aguri withdraw from 2008 championship. formula1.com, 2008-05-06. [dostęp 2011-06-10].
  2. RESULTS > TEAM > 2006 > SUPER AGURI-HONDA (ang.). formula1.com. [dostęp 2011-06-11].
  3. RESULTS > TEAM > 2007 > SUPER AGURI-HONDA (ang.). formula1.com. [dostęp 2011-06-11].
  4. RESULTS > TEAM > 2008 > SUPER AGURI-HONDA (ang.). formula1.com. [dostęp 2011-06-11].
  5. Super Aguri – Lista kierowców (pol.). F1ultra.pl. [dostęp 2011-06-10].

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Super Aguri F1" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy