Port lotniczy Paryż-Roissy-Charles de Gaulle


Na mapach: 49°00′35″N 2°32′52″E/49,009722 2,547778

Port lotniczy Paryż-Roissy-Charles de Gaulle w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Elektroniczny system informacyjny o lotach w porcie lotniczym Roissy-Charles de Gaulle

Port lotniczy Paryż-Roissy-Charles de Gaulle (ang.: Charles de Gaulle International Airport lub Roissy Airport, fr.: Aéroport Roissy-Charles-de-Gaulle, kod IATA: CDG, kod ICAO: LFPG) – największy port lotniczy Francji, położony w północno-wschodniej części aglomeracji paryskiej(około 25 km od miasta), w miejscowości Roissy-en-France (departament Val-d'Oise). Najwięcej ruchu na lotnisku generują linie lotnicze Air France (57%) oraz EasyJet (5,2%)[1].

23 maja 2004 zawalił się fragment dachu nowego terminalu 2E, zabijając 4 osoby.

Spis treści

Terminale | edytuj kod

Rozmieszczenie terminali w porcie, do skali, połączone bezpłatnym automatycznym wagonowym systemem transportowym CGGVAL

Port lotniczy Roissy-Charles de Gaulle posiada trzy terminale. Terminal 1 jest najstarszym z nich. Terminal 2 zbudowano dla linii lotniczej Air France, jednak obecnie jest także użytkowany przez inne linie lotnicze. Trzeci terminal, T3, poprzednio oznaczony jako T9, jest użytkowany przez tanie linie lotnicze i loty czarterowe.

Terminal 2 nie stanowi jednolitego terminalu, a raczej jest nazwą odnoszącą się do kompleksu sześciu osobnych budynków, każdy o charakterze oddzielnego dworca, kolejno oznaczonych literami od A do F. W innych wielkich portach lotniczych, np. JFK czy LAX, te dworce po prostu stanowiłyby terminale, toteż port Roissy-Charles de Gaulle faktycznie posiada osiem terminali pasażerskich łącznie.

Korzystając z portu lotniczego Roissy-Charles de Gaulle, należy dokładnie zdawać sobie sprawę z którego z tych ośmiu terminali korzystamy, ponieważ odległości pomiędzy terminalami są spore. Terminale czy podterminale są wyraźnie zaznaczone na biletach jako: 1, 2A, 2B, 2C, 2D, 2E, 2F czy 3.

Najnowsza część portu lotniczego, kompleks Terminala 2, posiada własny podziemny dworzec kolejowy podmiejskiej sieci RER i dalekobieżnego serwisu TGV, położony w kondygnacjach pod terminalem. Pasażerowie korzystający z połączeń kolejowych do Paryża lub innych miast mają bezpośredni dostęp do dworca przez specjalne przejścia obsługiwane chodnikami ruchomymi.

W 2006, rząd Francji postanowił wydzielić pewne terminale lotnisk komunikacyjnych kraju jako „strefy wysokiego bezpieczeństwa”, dla ruchu o postrzeganym wysokim zagrożeniu terrorystycznym m.in. do USA czy Izraela. Terminal 2E stanowi taki terminal w porcie Roissy-Charles de Gaulle, i co za tym idzie, miejsce na lotnisku gdzie w 2007 zwiększono kontrole. Zimą 2006, Air France przeniosła swoje loty do USA do terminalu 2E.

Stacja kolejowa sieci RER przy Terminalu 1 leży raczej z dala od tego terminala. Wymiana pasażerów pomiędzy nimi wymaga użytkowania bezpłatnego automatycznego systemu transportu wagonowego typu people mover o nazwie CDGVAL, skonstruowanego na podstawie francuskiej technologii wagonowej VAL, gdzie pojazdy poruszają się na pneumatycznych oponach zamiast stalowych kół. Poprzednio transport osobowy zapewniały wahadłowo kursujące autobusy.

Poczynając od 4 kwietnia 2007, CDGVAL łączy wszystkie trzy terminale, jednak zbudowano tylko jeden przystanek dla kompleksu Terminala 2, co skutkuje bardzo długim przejściem pieszym pomiędzy peronem CDGVAL-u a najbardziej odległymi od niego bramkami kompleksu, np. w 2B(2A–2B to ponad 500m).

Linie lotnicze i połączenia | edytuj kod

Terminal 1 Terminal 2 Terminal 3 oraz inne z lotu ptaka

Miejsce do polowania | edytuj kod

Port lotniczy znany jest z okazjonalnego polowania (oraz populacji widocznej dla pasażerów) na zające i króliki. Wynika to z faktu istnienia sporych trawiastych przestrzeni, a celem polowania jest próba zapanowania nad nadmiernym rozrostem[25].

Zobacz też | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. Intempéries. La facture sera lourde pour Air France et ADP (fr.). lefigaro.fr, 31 grudnia 2010. [dostęp 7 stycznia 2011].
  2. Aigle Azur plans extra seasonal Paris CDG – Algeria service in 3Q17 :: Routesonline, www.routesonline.com [dostęp 2018-11-27]  (ang.).
  3. Air France: Dallas/Fort Worth flights begin in March, eu.usatoday.com [dostęp 2018-11-27]  (ang.).
  4. Air Senegal plans Paris launch in Feb 2019 :: Routesonline, www.routesonline.com [dostęp 2018-11-27]  (ang.).
  5. Air Tahiti Nui plans metal neutral alliance with Air France and partners as losses continue to mount | CAPA, centreforaviation.com [dostęp 2018-11-27]  (ang.).
  6. airtransat extends Quebec City – Paris to year-round in S18 :: Routesonline, www.routesonline.com [dostęp 2018-11-27]  (ang.).
  7. easyJet W18 new routes as of 17AUG18 :: Routesonline, www.routesonline.com [dostęp 2018-11-27]  (ang.).
  8. News | Finnair, company.finnair.com [dostęp 2018-11-27]  (ang.).
  9. https://flyone.aero/2016/12/11/fly-paris-charles-de-gaulle-fly-one-70-euros/
  10. Hainan Airlines adds Chongqing – Paris from Dec 2018 :: Routesonline, www.routesonline.com [dostęp 2018-11-27]  (ang.).
  11. Hainan Airlines plans Shenzhen – Paris launch in December 2018 :: Routesonline, www.routesonline.com [dostęp 2018-11-27]  (ang.).
  12. Iran Air plans Paris CDG launch in S18 :: Routesonline, www.routesonline.com [dostęp 2018-11-27]  (ang.).
  13. JAL Tokyo Narita – Paris service changes from Oct 2017 :: Routesonline, www.routesonline.com [dostęp 2018-11-27]  (ang.).
  14. Jet Airways adds new European routes in W17 :: Routesonline, www.routesonline.com [dostęp 2018-11-27]  (ang.).
  15. La aerolínea millenial Joon volará a Quito desde mayo | Nicolás Larenas, www.nlarenas.com [dostęp 2018-11-27]  (hiszp.).
  16. JOON adjusts Seychelles service in NS19 :: Routesonline, www.routesonline.com [dostęp 2018-11-27]  (ang.).
  17. Air France moves St. Maarten to JOON service in S19 :: Routesonline, www.routesonline.com [dostęp 2018-11-27]  (ang.).
  18. Level va relier Vienne à Paris, www.businesstravel.fr [dostęp 2018-11-27]  (fr.).
  19. SunExpress plans new routes in S18 :: Routesonline, www.routesonline.com [dostęp 2018-11-27]  (ang.).
  20. Noi rute TAROM: din Timisoara spre Paris, Stuttgart si Chisinau, Cluj-Paris, Sibiu-Sttutgart, Constanta-Chisinau – Aeronews, aeronews.ro [dostęp 2018-11-27]  (ang.).
  21. Turkish Airlines resumes Ankara – Paris from late-Oct 2017 :: Routesonline, www.routesonline.com [dostęp 2018-11-27]  (ang.).
  22. Uzbekistan Airways W18 Paris operations :: Routesonline, www.routesonline.com [dostęp 2018-11-27]  (ang.).
  23. WestJet outlines 787-9 long-haul and new Calgary – Europe service in S19 :: Routesonline, www.routesonline.com [dostęp 2018-11-27]  (ang.).
  24. Airlineroute sur Twitter : "Xiamen Airlines has opened bookings for its planned Fuzhou – Paris CDG service, however only in full-fare (J/Y/H class). 3 weekly 787-8 from 11DEC1..., twitter.com [dostęp 2018-11-27]  (fr.).
  25. Journal L’Alsace / Le Pays 7 September 2008.

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Kontrola autorytatywna (międzynarodowy port lotniczy):
Na podstawie artykułu: "Port lotniczy Paryż-Roissy-Charles de Gaulle" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy