Mercedes-Benz R129


Mercedes-Benz R129 w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Mercedes-Benz SL (R129) seria I (US) Mercedes-Benz SL (R129) seria I (EU) Mercedes-Benz SL (R129) seria II, pakiet stylistyczny AMG Mercedes-Benz SL 73 AMG

Mercedes-Benz R129 − czwarta generacja popularnej serii luksusowych roadsterów SL. Został zaprezentowany na salonie genewskim w 1989 jako następca modelu R107.

Technicznie R129 nie był konstrukcją całkiem nową, przejął bowiem część rozwiązań w podwoziu od modelu W201 oraz niektóre silniki od W124. W czasie swojej premiery jednak uchodził za auto innowacyjne, zastosowano w nim elektrohydraulicznie składany miękki dach oraz ręcznie nakładany hardtop; po raz pierwszy zamontowano system windshaft – kratkę osłaniającą pasażerów kabrioletu przed wiatrem, umocowaną za siedzeniami, wysuwaną na życzenie kierowcy; jako jeden z pierwszych samochodów, R129 standardowo wyposażony był w system ABS.

Tradycji stało się zadość – nowa generacja SL-a po raz kolejny była znacznie cięższa od poprzedniej. Różnica masy między podstawowymi wersjami silnikowymi R129 i R107 wynosiła ponad 100 kg. Nowy model nie stracił jednak na dynamice, ponieważ zastosowano w nim mocniejsze, acz nie większe, silniki. W tym czasie zacieśniła się współpraca Mercedesa z AMG. Zaowocowało to powstaniem fabrycznie podrasowanych modeli. Montowano w nich duże silniki, zdecydowanie mocniejsze od seryjnych.

W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1990 model zajął 2. pozycję (za Citroënem XM)[1].

Spis treści

Modele | edytuj kod

W czasie produkcji, model R129 przeszedł w 1995 dość istotne zmiany, zarówno konstrukcyjne jak i stylistyczne. Wyróżnia się zatem dwie serie modelu.

Seria I (03.1989–09.1995) | edytuj kod

Zaprezentowane w Genewie nadwozie charakteryzowało się m.in.:

  • dwutonowym lakierowaniem (zderzaki jaśniejsze),
  • pomarańczowymi kloszami kierunkowskazów przednich i tylnych,
  • klamkami drzwi wykonanymi z czarnego plastiku,
  • grillem z siedmioma cienkimi szczeblami.

Silniki to konstrukcje nowe (typ M119) lub pochodzące od modelu W124 (typ M103). W ofercie są dwa rodzaje skrzyń biegów: 5-biegowa manualna (standard w modelach 6-cylindrowych) i 4-biegowa automatyczna (standard w modelach 8- i 12-cylindrowych, w 6-cylindrowych wyposażenie opcjonalne).

W październiku 1992 roku wprowadzono do oferty model z silnikiem 12-cylindrowym, pochodzącym z modelu W140.

W czerwcu 1993 roku nastąpiła zmiana nazewnictwa – skrót "SL" znalazł się przed oznaczeniem liczbowym. Taki porządek trwa do dziś. Jednocześnie wycofano z oferty silnik typ M103 oraz unowocześniono typ M104, co zaowocowało zamianą wersji 300 SL i 300 SL-24 na, odpowiednio: SL 280 i SL 320.

W drugiej połowie 1993 swoją premierę miał pierwszy seryjny SL przerabiany przez AMG

Seria II (09.1995–06.2001) | edytuj kod

Została zaprezentowana na targach we Frankfurcie, we wrześniu 1995. Nadwozie różniło się od serii I kilkoma detalami:

  • inny kształt zderzaków przednich i tylnych, oraz progów,
  • klosze kierunkowskazów tylnych – czerwone, przednich – przezroczyste,
  • grill z sześcioma grubszymi szczeblami,
  • dyskretne modyfikacje wnętrza: lepsze materiały, nowy kształt siedzeń i kierownicy,
  • opcjonalny "Glasdach" (przezroczysty dach panoramiczny).

Seria II obfitowała w liczne nowinki techniczne, m.in.:

Silniki nie uległy modyfikacjom (SL 280, SL 320, SL 500, SL 600, SL 60 AMG).

W kwietniu 1998 zmodernizowano nadwozie o następujące szczegóły:

  • klamki drzwi lakierowane na kolor nadwozia,
  • owalne lusterka boczne,
  • nowe materiały we wnętrzu oraz nowy kształt wskaźników i kierownicy.

Zastosowano zmodernizowane silniki V8 i V6.

  • SL 280 – silnik typ M112; widlasty 6-cylindrowy; pojemność: 2799 cm³; moc: 204 KM; moment obrotowy: 270 Nm
  • SL 320 – silnik typ M112; widlasty 6-cylindrowy; pojemność: 3199 cm³; moc: 224 KM; moment obrotowy: 315 Nm
  • SL 500 – silnik typ M113; widlasty 8-cylindrowy; pojemność: 4966 cm³; moc: 306 KM; moment obrotowy: 460 Nm

W czerwcu 1998 wycofano z oferty model SL 60 AMG. Na początku 1999 zastąpiono go dwiema nowymi wersjami:

  • SL 55 AMG – silnik typ M113; widlasty 8-cylindrowy; pojemność: 5439 cm³; moc: 354 KM; moment obrotowy: 530 Nm
  • SL 73 AMG – silnik typ M120; widlasty 12-cylindrowy; pojemność: 7291 cm³; moc: 525 KM; moment obrotowy: 750 Nm

Silnik typ M120 z modelu SL 73 był wykorzystywany w niektórych wersjach Pagani Zondy.


Dane techniczne | edytuj kod

Produkcja | edytuj kod

  • SL 280: 12 319 sztuk
  • SL 300: 39 004 sztuki
  • SL 320: 39 293 sztuki
  • SL 500: 94 048 sztuk
  • SL 600: 11 089 sztuk
  • SL 500 Silver Arrow: 1450 sztuk
  • SL600 Silver Arrow : 100 sztuk
  • SL 55 AMG: 65 sztuk
  • SL 60 AMG: 633 sztuki
  • SL 73 AMG: 85 sztuk [10]

Przypisy | edytuj kod

  1. Previous winners - Car of the Year 1990 (ang.). caroftheyear.org. [dostęp 2013-08-27].
  2. 1995 Mercedes-Benz SL 280 {R 129} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 09-01-2013].
  3. 1998 Mercedes-Benz SL 280 {R 129} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 09-01-2013].
  4. 1993 Mercedes-Benz SL 320 {R 129} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 09-01-2013].
  5. 1993 Mercedes-Benz SL 320 {R 129} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 09-01-2013].
  6. 1998 Mercedes-Benz SL 600 {R 129} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 09-01-2013].
  7. 1998 Mercedes-Benz SL 55 AMG {R 129} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 09-01-2013].
  8. 1996 Mercedes-Benz SL 60 AMG {R 129} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 09-01-2013].
  9. 1999 Mercedes-Benz SL 73 AMG {R 129} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 09-01-2013].
  10. Mercedes-Benz AMG SL73: 525hp and only 85 constructed (ang.). mercedesheritage.com. [dostęp 28-02-2014].
Na podstawie artykułu: "Mercedes-Benz R129" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy