Internacjonalizacja szkolnictwa wyższego w encyklopedii
Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwaniaInternacjonalizacja szkolnictwa wyższego – proces integrowania wymiaru międzynarodowego, międzykulturowego i globalnego w cel, funkcje i sposób działania instytucji szkolnictwa wyższego[1]. W praktyce proces ten przyjmuje postać budowania strategii umiędzynarodowienia szkolnictwa wyższego na poziomie państwa, władz samorządowych i poszczególnych instytucji, aktywnej polityki pozyskiwania studentów zagranicznych, zagranicznego marketingu uczelnianego, tworzenia międzynarodowych ścieżek studiów, integrowania treści globalnych i międzykulturowych w programy nauczania, dostosowywanie infrastruktury uczelni do potrzeb działania, tworzenia i wdrażania programów wspierających mobilność studencką etc.
Spis treści
- 1 Internacjonalizacja szkolnictwa wyższego a globalizacja
- 2 Internacjonalizacja w domu
- 3 Internacjonalizacja szkolnictwa wyższego w Polsce
- 4 Zobacz też
- 5 Przypisy
- 6 Bibliografia
Internacjonalizacja szkolnictwa wyższego a globalizacja | edytuj kod
Relacja pomiędzy tymi dwoma pojęciami nie jest jednoznaczna. Niekiedy używa się ich wymiennie albo za globalizację szkolnictwa wyższego uważa się szczególnie intensywną formę internacjonalizacji. W zakresie badań nad szkolnictwem wyższym dominuje interpretacja, że internacjonalizacja szkolnictwa wyższego jest zinstytucjonalizowaną, strategiczną odpowiedzią na procesy związane z jego postępującą globalizacją[2].
Internacjonalizacja w domu | edytuj kod
Internacjonalizacja w domu (ang. Internationalisation at home) – koncepcja obejmująca wszystkie formy umiędzynaradawiania szkolnictwa wyższego z wyjątkiem tych związanych z mobilnością[3]. Celem „internacjonalizacji w domu” jest stworzenie studentom możliwości zdobycia podobnych kompetencji na rodzimej uczelni, jakie zdobyliby podczas doświadczenia studiowania za granicą jak, m.in. komunikacji międzykulturowej, płynnej znajomości języków obcych, pracy w międzynarodowych zespołach etc. Umiejętności te są konieczne z punktu widzenia wymagań międzynarodowego rynku pracy.
Internacjonalizacja szkolnictwa wyższego w Polsce | edytuj kod
W tej chwili stopień internacjonalizacji polskiego szkolnictwa wyższego ocenia się jeszcze jako mało zaawansowany. W roku akademickim 2008/2009 na polskich uczelniach studiowało 15 283 studentów zagranicznych, co stanowi 0,5% ogólnej liczby studentów. Średnia OECD w tym obszarze to około 10%[4]. Na wzór agencji działających w innych państwach europejskich, takich jak DAAD, British Council, CampusFrance działa w Polsce agencja wspierająca umiędzynarodowienie polskich uczelni – Fundacja Edukacyjna Perspektywy. Prowadzi ona wraz z Konferencją Rektorów Akademickich Szkół Polskich program internacjonalizacji polskich uczelni, zwłaszcza w zakresie ich przystosowania do pozyskiwania i przyjmowania zagranicznych studentów ("Study in Poland").
Zobacz też | edytuj kod
Przypisy | edytuj kod
- ↑ Autorką tej rozwiniętej wersji klasycznej definicji jest Jane Knight
- ↑ Koncepcję tę popierają m.in. Van Vught, Altbach, Knight
- ↑ Według definicji Berndta Waechtera
- ↑ OECD: Education at a glace 2008
Bibliografia | edytuj kod
- Szkoły wyższe i ich finanse w 2009 r.. Główny Urząd Statystyczny, 2010-10-21. [dostęp 2011-09-05].
- Bianka Siwińska: Education goes global. Strategie internacjonalizacji szkolnictwa wyższego. Warszawa 2007
- Huisman, J. I; van der Wende, M (red.): On Cooperation and Competition. National and European Policies for the Internationalisation of higher Education. Bonn 2004
- 45. OECD (2007b) Marginson, S., Van der Wende, M.: Globalisation and Higher Education. Education Working Paper No. 8, [online] [dostęp 04.10.2015]
- Anneliese Dodds: How the globalisation interact with higher education? The continuing lack of consensus. “Comparative Education” Vol. 44, No., 4 listopada 2008, s. 505-517
OryginałEdytujHistoria i autorzy
