Frederic Rzewski


Frederic Rzewski w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Frederic Anthony Rzewski (ur. 13 kwietnia 1938 w Westfield, Massachusetts) – amerykański kompozytor, pianista i pedagog, jedna z czołowych postaci awangardy amerykańskiej lat 60. XX wieku.

Życiorys | edytuj kod

Wykształcenie muzyczne zdobywał na Uniwersytecie Harvarda w latach 1954-1958 (m.in. kontrapunkt u R. Thompsona i orkiestrację u W. Pistona) oraz na Uniwersytecie w Princeton w latach 1958-60 (kompozycja u R. Sessionsa i M. Babbitta). Dzięki stypendium Fulbrighta kontynuował studia w Europie: w 1960-61 u Dallapiccoli we Florencji; w 1963-65 u E. Cartera w Berlinie[1].

Działa także jako pianista, wykonuje głównie muzykę awangardową. Był pierwszym wykonawcą Klavierstück X Stockhausena (1962). Wykładał na Kursach Nowej Muzyki w Kolonii (1963, 1964, 1970). W 1966, wraz z Allanem Curranem i Richardem Teitelbaumem, założył w Rzymie grupę Musica Elettronica Viva (MEV), która wykonywała jego utwory multimedialne i improwizacyjne[1].

W 1971 wrócił do Nowego Jorku. W 1977 został profesorem kompozycji w Królewskim Konserwatorium w Liège. Wykładał również na uniwersytetach Yale’a, w Cincinnati, Buffalo, San Diego, w konserwatoriach w Hadze i Hochschule der Künste w Berlinie[1].

Twórczość | edytuj kod

Twórczość Rzewskiego należy do II awangardy europejskiej, którą cechuje radykalizm estetyczny, przełamywanie tradycyjnych konwencji dzieła muzycznego i dążność do poszerzenia środków wykonawczych. Jego liczne kompozycje noszą lewicujące akcenty polityczno-społeczne. Szczególnie mocno akcentował swoje poglądy po obaleniu w Chile rządu Salvadore Allende (np. wariacje fortepianowe The People United will never be Defeated oparte na temacie chilijskiej pieśni rewolucyjnej El pueblo unido jamás será vencido! Sergio Ortegi)[1].

Szczególne miejsce w dorobku Rzewskiego zajmują utwory multimedialne z udziałem środków elektroakustycznych. Włącza on również do swej twórczości elementy improwizacji, happeningu, muzyki popularnej i awangardowego jazzu.

Przypisy | edytuj kod

  1. a b c d The New Grove Dictionary of Music and Musicians, vol. R. Oxford University Press, 2004-01-00. ISBN 978-0-19-517067-2.

Bibliografia | edytuj kod

  • Zbigniew Skowron: Nowa muzyka amerykańska. Musica Iagellonica, Kraków 2011.
  • Encyklopedia muzyczna PWM "Pe-R", PWM, Kraków 2004.
Kontrola autorytatywna (osoba):
Na podstawie artykułu: "Frederic Rzewski" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy