Fiat Palio


Fiat Palio w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Fiat Paliosamochód osobowy klasy aut miejskich produkowany przez włoski koncern motoryzacyjny FIAT w latach 1996 - 2017.

Pojazd został zbudowany w ramach projektu o nazwie Fiat "Projekt 178"[1] przez południowoamerykańską filię Fiata - Fiat Automóveis. Projekt 178 polega na produkowaniu prawie identycznych modeli pojazdów w innych wersjach nadwoziowych oraz z innymi nazwami. W ramach projektu powstały modele takie jak: Palio, Strada, Siena oraz Albea/Petra[1].

Spis treści

Pierwsza generacja | edytuj kod

Fiat Palio I został po raz pierwszy zaprezentowany w kwietniu 1996 roku.

Fiat Palio Weekend I Fiat Palio I w wersji 5-drzwiowej - tył Fiat Palio Weekend I - tył Fiat Palio Weekend I - wnętrze

Pojazd był pierwszą próbą koncernu Fiat mającą na celu zbudowanie samochodu świata dostępnego na całym świecie pod innymi nazwami i w różnych wersjach nadwoziowych. Auto zaprojektowane zostało przez włoskie przedsiębiorstwo designerskie I.DE.A. Institute w Turynie. W marcu 1997 roku zaprezentowano wersję kombi pojazdu nazwaną Palio Weekend.

Początkowo auto produkowane było wyłącznie w Brazylii i Argentynie[1]. W lutym 1997 roku rozpoczęto produkcję pojazdu w Wenezueli, Maroko oraz w polskiej fabryce Fiat Auto Poland w Bielsku-Białej. W 1998 roku rozpoczęto produkcję pojazdu w Turcji, Indiach oraz RPA.

Wersje wyposażeniowe | edytuj kod

  • EDX
  • EL
  • HL

Standardowe wyposażenie podstawowej wersji pojazdu obejmowało m.in. jedną poduszkę powietrzną oraz immobilizer. Samochód wyposażony mógł być także m.in. w drugą poduszkę powietrzną, elektryczne sterowanie szyb, zamek centralny oraz dzieloną tylną kanapę i lakierowane zderzaki i lusterka[2][3].


Pierwszy facelifting | edytuj kod

Fiat Palio I (2001) jest tak naprawdę zmodyfikowanym modelem z 1996 roku.

Fiat Palio Weekend (2001) Fiat Palio Weekend (2001) - tył

Pojazd został przeprojektowany przez Giorgetto Giugiaro. W stosunku do modelu z 1996 roku zmieniony został m.in. przód pojazdu poprzez zastosowanie nowych reflektorów, atrapy chłodnicy oraz zderzaka. Z tyłu pojazdu zmieniono klapę bagażnika w wersji kombi oraz tylne lampy.

Wersje wyposażeniowe | edytuj kod

  • Sporting
  • EL
  • EX
  • ELX
  • HL
  • SX


Drugi faceifting | edytuj kod

Fiat Palio I (2004) jest tak naprawdę zmodyfikowanym modelem z 1996 i 2001 roku.

Fiat Palio Weekend (2004) Fiat Palio Weekend (2004) w wersji Adventure - tył

Samochód ponownie został przeprojektowany przez Giorgetto Giugiaro[4]. Auto wyposażone mogło być w silnik Powertrain o pojemności 1.8 l pozwalający na spalanie benzyny i etanolu. Moc maksymalna pojazdu odpowiednio wynosiła 115 i 112 KM.

Wersje wyposażeniowe | edytuj kod

  • Adventure
  • ELX
  • HLX
  • R

Auto wyposażone mogło być m.in. w 4 poduszki powietrzne, wspomaganie parkowania oraz czujniki świateł i deszczu.


Trzeci facelifting | edytuj kod

Fiat Palio I (2007) został po raz pierwszy zaprezentowany 28 lutego 2007 roku. Podobnie jak poprzednie modele, auto poddane zostało kolejnemu liftingowi, który przeprowadzony został w centrum stylistycznym Fiata w Brazylii.

Fiat Palio Weekend (2007) w wersji Trekking Fiat Palio Weekend (2007) w wersji Adventure - tył

W stosunku do poprzedniej generacji zmianom uległy przednie i tylne reflektory oraz atrapa chłodnicy. W 2008 roku zaprezentowano uterenowioną wersją pojazdu oferowaną pod nazwą Adventure, którą wyróżniają plastikowe nakładki na nadwoziu oraz napęd na cztery koła. Wersja Adventure Locker została dodatkowo wyposażona w elektroniczną blokadę dyferencjału[5].

Wersje wyposażeniowe | edytuj kod

  • Adventure
  • Adventure Locker
  • Trekking
  • ELX
  • ELX Attractive
  • ELX Evolution


Druga generacja | edytuj kod

Fiat Palio II został po raz pierwszy zaprezentowany w październiku 2011 roku w salonie dealerskim Fiata w Mykonos w Grecji.

Fiat Palio II Sporting Fiat Palio II Sporting - tył

Stylistykę pojazdu zaczerpnięto z modelu Punto Evo. Zastosowano prawie identyczną atrapę chłodnicy. Samochód napędzany może być jednym z trzech silników benzynowych o pojemności 1.0 73 lub 75 KM, 1.4 85 lub 88 KM oraz 1.6 16V 115 lub 117 KM[6]. Drugi wariant mocy dotyczy użytkowania pojazdu na etanolu, do którego wszystkie z silników zostały przystosowane.

W 2017 roku pojazd zastąpiony został modelem Argo.

Wersje wyposażeniowe | edytuj kod

  • Attractive
  • Essence
  • Sporting

W zależności od wybranej wersji wyposażeniowej pojazdu, auto wyposażone może być m.in. w 4 poduszki powietrzne, klimatyzację, komputer pokładowy, wielofunkcyjną kierownicę, tempomat oraz automatyczne wycieraczki z sensorem deszczu, a także światła przeciwmgłowe.


Przypisy | edytuj kod

  1. a b c d e Artur Kuśmierzak: Fiat Palio/Siena/Albea/Palio Weekend [awarie i problemy. autokult.pl. [dostęp 2016-06-17].
  2. Jerzy Kozierkiewicz: Fiat Palio Weekend (1997-2003). motofakty.pl, 2006-05-29. [dostęp 2016-06-17].
  3. Michał Szukalski: Fiat Palio Weekend - bez prestiżu, ale tanio. autocentrum.pl. [dostęp 2016-06-17].
  4. Nowy Fiat Palio w listopadzie w Brazylii. moto.wp.pl, 2003-11-03. [dostęp 2016-06-17].
  5. Robert Rybicki: Fiat Palio Weekend Adventure Locker: kombi z właściwościami terenowymi. auto-swiat.pl, 2008-05-16. [dostęp 2016-06-17].
  6. Nowa, brazylijska generacja Fiata Palio. motoryzacja.interia.pl, 2011-11-07. [dostęp 2017-04-30].
Na podstawie artykułu: "Fiat Palio" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy