De Havilland Comet


De Havilland Comet w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

De Havilland Comet – pierwszy na świecie komercyjny odrzutowy samolot pasażerski, który wszedł do seryjnej produkcji. Samolot, zaprezentowany w 1949 roku, produkowany był przez brytyjskie przedsiębiorstwo de Havilland.

Opis | edytuj kod

Wkrótce po zakończonej sukcesem prezentacji doszło do serii katastrof (BOAC 783 3 marca 1953, BOAC 781 10 stycznia 1954 i SAA 201 8 kwietnia 1954), spowodowanych wadliwą konstrukcją kabiny ciśnieniowej. Problem polegał na kumulacji naprężeń związanych ze zmianą ciśnienia podczas wznoszenia i zniżania w rogach okien o kształcie prostokątnym. Te skumulowane naprężenia doprowadzały z czasem do zmęczeniowego pęknięcia poszycia kadłuba wraz z jego dehermetyzacją. Wykazano to w wyniku kosztownych i długotrwałych prób kadłuba samolotu w specjalnie skonstruowanym basenie. Po wykryciu przyczyny zastosowano okna o kształcie okrągłym - standard stosowany do dziś. Samoloty Comet 1 wycofano i rozpoczęto prace nad modernizacją maszyny. Problemy z bezpieczeństwem doprowadziły do rezygnacji z zamówionych Comet 2, większość potencjalnych odbiorców, w tym BOAC i Pan Am, kupiły w zamian samolot Boeing 707. Niedociągnięcia usunięto w wersji Comet 2, jednak dopiero po kilku latach gruntownie przekonstruowany samolot Comet 4, ponownie zaczęto wykorzystywać w komunikacji lotniczej. Samolot wykorzystywany był również przez brytyjskie Royal Air Force, a na jego bazie powstał samolot patrolowy Nimrod.

Specyfikacja | edytuj kod

Kokpit samolotu w wersji Comet 2

Przypisy | edytuj kod

  1. The Aviation Safety Network Website: de Havilland DH-106 Comet (ang.). W: Aviation-safety.net [on-line]. [dostęp 2011-07-04].
  2. The Aviation Safety Network Website: DH-106 Comet Statistics (ang.). W: Aviation-safety.net [on-line]. [dostęp 2011-07-04].
  3. W tym dwa prototypy.
Na podstawie artykułu: "De Havilland Comet" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy