Cieśnina Malakka


Cieśnina Malakka w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Cieśnina Malakka (ang. Strait of Malacca) – cieśnina łącząca Morze Andamańskie z Morzem Południowochińskim; oddziela Półwysep Malajski od Sumatry. Stanowi granicę między Oceanem Spokojnym a Indyjskim. Zaliczana formalnie do Oceanu Spokojnego[1].

Ma długość 937 km (jest najdłuższą na świecie cieśniną)[2], a szerokość – 36 km. Nad cieśniną leży miasto Malakka, a w jej pobliżu – Singapur. Wody cieśniny w najwęższej części na całej szerokości stanowią morze terytorialne państw nadbrzeżnych, a żegluga odbywa się na zasadach prawa przejścia tranzytowego.

Od roku 1950 cieśnina ma dużą wagę w międzynarodowym transporcie ropy naftowej[3]. Ponieważ łączy Ocean Indyjski z Pacyfikiem, stanowi jeden z najważniejszych węzłów komunikacyjnych międzynarodowego handlu morskiego i jest istotna dla gospodarek Chin, Japonii, Indii, Tajwanu, Korei Płd. Szacuje się, że rokrocznie przez jej wody przepływa około sześćdziesięciu tysięcy statków[4]. Z tego powodu cieśnina znajduje się w sferze zainteresowań sił zbrojnych Indii, Chin i USA[5].

Przypisy | edytuj kod

  1. Nazewnictwo Geograficzne Świata. Zeszyt 10. Morza i oceany. Główny Urząd Geodezji i Kartografii. s. 13. [dostęp 2016-02-18].
  2. Malakka – kolonialny klimat i najdłuższa cieśnina na świecie – www.szlakiemnaszychmarzen.pl
  3. Michael Leifer: Malacca, Singapore, and Indonesia (1978) books.google.pl
  4. World Oil Transit Chokepoints, [w:] „Country Analysis Brief”, Energy Information Administration, 2011, s. 2.
  5. Cieśnina Malakka w polityce Indii wobec Oceanu Indyjskiego - Geopolityka.net - polski portal o geopolityce | Geopolityka.net - polski portal o geopolityce, geopolityka.net [dostęp 2017-11-22]  (pol.).
Kontrola autorytatywna (cieśnina):
Na podstawie artykułu: "Cieśnina Malakka" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy