Castle Combe Circuit


Na mapach: 51°29′23″N 2°12′45″W/51,489722 -2,212500

Castle Combe Circuit w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Castle Combe Circuit – tor wyścigowy do sportów motorowych[3] w Wiltshire w Wielkiej Brytanii, leżący ok. 20 km od Bristolu, zlokalizowany na terenie byłej jednostki lotniczej RAF[4].

Ufundowany został przez Katherine Thomas, matkę byłego właściciela wsi, Paula Lysleya[5]. Od otwarcia w 1950 zyskał opinię jednego z najlepszych w Wielkiej Brytanii, przyciągając znamienitych kierowców wyścigowych, jak Stirling Moss, Nigel Mansell, Ayrton Senna czy David Coulthard[6].

W czasie gdy jest zamknięty odbywają się tam też wyprzedaże bagażnikowe[7]. W 2012 roku na torze odbyła się pierwsza impreza rowerowa Cycling Festival wraz z wyścigiem[8][9]. Kolejna planowana jest na 2 czerwca 2013 roku[3].

Historia | edytuj kod

Formuła 3 w 2003 Wyścig w 2004 Ściana z opon zamieszkałych przez króliki

Jednostka lotnicza w Castle Combe została otwarta w maju 1941 na terenie należącym do Castle Combe estate, będącym własnością rodziny Gorst. Przez siedem lat działa jako RAF Castle Combe, i została zamknięta w 1948.

Castle Combe Circuit został otwarty w 1950, a pierwsza impreza sportowa odbyła się 8 lipca 1950 pod patronatem Bristol Motorcycle & Light Car Club. Pierwszy wyścig, w lipcu 1950, wygrał motocyklista David Wilkins na motocyklu marki Triumph o pojemności silnika 500 cm³, a Jim Sparrowe (Morgan) wygrał pierwszy wyścig samochodowy. W październiku 1950 odbyła się pierwsza impreza krajowa, którą wygrał młody Stirling Moss w trzech samochodach: bolidzie HWM, sportowym Frazer Nash i Cooperze 500[2].

W 1962 British Racing & Sports Car Club (BRSCC) sfinansował budowę wałów ziemnych wokół toru mających zapewnić bezpieczeństwo widzom[2].

Na przestrzeni lat Castle Combe gościło wiele dyscyplin motorowych. W 1997 Nigel Greensall ustanowił nowy rekord okrążenia. Jego Tyrrell 022 okrążył tor z prędkością 130.93 mph (50:59 sekund). To był jednak ostatni rok przed przebudową toru i zamontowaniem przeszkód spowalniających samochody. Nowa trasa, ukończona zimą 1998–1999 jest nieco dłuższa i mierzy 1.85 mili[2].

W latach 2001–2005 na torze w Castle Combe odbywały się wyścigi Brytyjskiej Formuły 3. W 2005 tor wyścigowy otrzymał upomnienie z powodu hałasu i był zmuszony ograniczyć aktywność. Zarówno Brytyjska Formuła 3 jak i British GT Championship były głośniejsze niż dozwolony poziom hałasu, toteż musiano zaprzestać ich organizowania[2].

Lokalne wyścigi Saloon Cars, GTs i Formula Ford odbywały się w dalszym ciągu. Od 2001 organizowane są także doroczne wyścigi samochodów Rallyday[10], a najbliższy przewidziany jest na 21 września 2013[11].

Raz w roku odbywa się też wyścig MC 750 (najbliższy 6 maja 2013[12]) oraz Formula Ford Carnival.

Pokazy Top Gear i Fifth Gear wykorzystywały ten tor do wyścigów i testów samochodów. W jednym z nich brytyjski motocyklista wyścigowy Leon Haslam na Ducati 1098 konkurował z prezenterem programu Fifth Gear Tiffem Needellem prowadzącym Lamborghini Gallardo Superleggera, i motocykl był szybszy. W 2002 roku tor wystąpił w programie Top Gear w wyścigu samochodów z lat 70. 70's Supercar challenge, gdzie kierowca Stig prowadził Vauxhall Astra. Richard, James, i Jeremy nie zdołali go prześcignąć. Jeremy Clarkson wyraził opinię, że jest to „szalony tor, jeden z najszybszych w Wielkiej Brytanii” ("It's a fierce track, one of the fastest in Britain").

Niezmienionym aspektem toru wyścigowego od dziesiątek lat pozostawało zamieszkanie ścian z opon samochodowych przez kolonie królików[13].

Kiedy tor nie jest wykorzystywany w celach sportowych, odbywają się na nim wyprzedaże car boot sale[13]. W maju odbywa się także doroczny wyścig pojazdów z napędem parowym, organizowany od 1985 jako Castle Combe Steam Rally, któremu towarzyszą parady wojskowe i zbiórka funduszy na organizacje dobroczynne[14].

Przypisy | edytuj kod

  1. Paul Lawrence, Peter Stowe: Castle Combe Circuit: The First 50 Years. TFM Publishing Limited, 2000. ISBN 978-1-903378-00-7. [dostęp 28 kwietnia 2013]. (ang.)
  2. a b c d e Peter Stowe: The Castle Combe Circuit (ang.). retro-speed.co.uk. [dostęp 28 kwietnia 2013].
  3. a b Castle Combe Cycling Festival (ang.). Castle Combe Cycling Festival. [dostęp 25 lutego 2013].
  4. Castle Combe (ang.). AboutBritain.com. [dostęp 24 lutego 2013].
  5. Peter Dunn: Architecture: The village that's just too good to be true: Castle Combe, voted Britain's best hamlet, is so pretty and so well preserved it looks like a Hollywood film set. But, asks Peter Dunn, what lies behind the facade? (ang.). The Independent, 27 stycznia 1993. [dostęp 24 lutego 2013].
  6. Castle Combe Circuit (ang.). [dostęp 25 lutego 2013].
  7. Car boots rev up again at Combe (ang.). Wiltshire Times, 11 marca 2011. [dostęp 25 lutego 2013].
  8. Castle Combe Circuit Swaps Petrol For Pedal Power (ang.). 24 kwietnia 2012. [dostęp 25 lutego 2013].
  9. Simon MacMichael: Castle Combe circuit to hold cycling festival this summer (ang.). 19 kwietnia 2012. [dostęp 28 kwietnia 2013].
  10. Event History – 5th May 2001 (Year 1) (ang.). rallyday.com. [dostęp 28 kwietnia 2013].
  11. Event Lineup (ang.). rallyday.com. [dostęp 28 kwietnia 2013].
  12. Castle Combe – Motors TV Live Raceday (ang.). 750 Motor Club. [dostęp 28 kwietnia 2013].
  13. a b Castle Combe (ang.). Pocket Britain. [dostęp 26 kwietnia 2013].
  14. History (ang.). Castle Combe Steam Rally. [dostęp 28 kwietnia 2013].

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Castle Combe Circuit" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy