Boeing 757


Boeing 757 w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Boeing 757samolot pasażerski, wąskokadłubowy, dalekiego zasięgu, produkowany przez firmę Boeing w USA, wprowadzony do eksploatacji w roku 1983.

Spis treści

Historia | edytuj kod

Wykorzystywany przede wszystkim na trasach kontynentalnych, rzadziej na trasach transatlantyckich. W modelu 757 zostawiono mechaniczne układy sterowania, wprowadzono jednak kilka monitorów, prezentujących najważniejsze dane. Model 757 zabiera na pokład od 200 do 280 pasażerów na odległość od 4700 do 7240 km. Ponieważ samoloty pierwotnie nie powstały do przelotów transkontynentalnych, nie wymagano wielkiego współczynnika ETOPS, dlatego wszystkie samoloty posiadały ETOPS 120, a od czasu gdy samoloty planowano na trasy transatlantyckie należało ETOPS wydłużyć. Dzięki zabiegom Boeinga w 1990 roku, B-757 otrzymał ETOPS 180, zezwalający na przeloty nad Północnym Atlantykiem. W końcowym okresie produkcji powstała odmiana do przewozu frachtu, ze zmienionym nieco kadłubem, pozbawiona okien pod oznaczeniem 757-200PF. 27 kwietnia 2005 roku podczas specjalnej uroczystości, producent maszyny przekazał ostatni wyprodukowany samolot 757 (w wersji 757-200) użytkownikowi. Był nim linie Shanghai Airlines, samolot był 1049 egzemplarzem wyprodukowanym przez Boeinga[3].

Został on opracowany prawie równocześnie z modelem Boeing 767, dlatego szkolenie pilotów latających na tych maszynach jest prawie takie samo.

Wypadki | edytuj kod

 Z tym tematem związana jest kategoria: Katastrofy lotnicze z udziałem samolotu Boeing 757.

Do tej pory stracono w użytkowaniu osiem Boeingów 757[4], w tym – siedem w katastrofach lotniczych[5]:

  • 2 października 1990 – lot China Southern Airlines 2812 – w stojący samolot wjechała inna maszyna na lotnisku w Chinach,
  • 20 grudnia 1995 – Katastrofa lotu American Airlines 965 – liczne błędy załogi, w tym wprowadzenie do automatycznego pilota namiarów niewłaściwej radiolatarni,
  • 6 lutego 1996 – Katastrofa lotu Birgenair 301 – błąd centralnego komputera powodujący dostarczanie pilotom błędnych informacji na temat prędkości oraz aspekty psychologiczne,
  • 2 października 1996 – Katastrofa lotu Aeroperú 603 – błąd centralnego komputera powodujący dostarczanie pilotom błędnych informacji na temat prędkości, wysokości itp.,
  • 11 września 2001 – loty American Airlines 77 i United Airlines 93 – 2 samoloty rozbite o budynek lub pole podczas zamachu terrorystycznego z 11 września 2001 roku na Nowy Jork i Waszyngton,
  • 1 lipca 2002 – Katastrofa lotnicza nad Überlingen (lot DHL 611) – w kolizji w powietrzu z samolotem Tu-154 zginęło 71 osób, do katastrofy doszło z winy szwajcarskiej kontroli lotów,

Ponadto samoloty tego typu brały udział w trzech incydentach lotniczych bez ofiar[5]:

  • 14 września 1999 – lot Britannia Airways 226A – samolot rozbito przy lądowaniu w Gironie gdy nagle zgasły światła pasa startowego w nocy podczas ulewy i zdezorientowany pilot uziemił samolot z impetem o beton, a następnie samolot zboczył z pola wzlotów (bez ofiar),
  • 23 listopada 2002 – lot Arkia Israel Airlines 582,
  • 7 grudnia 2005 – lot American Airlines 924.

Szczegóły: Katastrofy samolotów cywilnych.

Produkcja | edytuj kod

Eksploatacja | edytuj kod

Jednym z najbardziej znanych pilotów 757 jest Bruce Dickinson – wokalista grupy Iron Maiden latający w liniach Astraeus. W 2008 roku udał się on wraz z całym zespołem tym samolotem w jedną z największych tras koncertowych w historii muzyki.

Specyfikacja | edytuj kod

Źródła:[7][8][9][10].

Boeing 757 w barwach Air Astana

Przypisy | edytuj kod

  1. The Aviation Safety Network Website: Boeing 757 (ang.). W: Aviation-safety.net [on-line]. [dostęp 2011-06-30].
  2. The Aviation Safety Network Website: Boeing 757 Statistics (ang.). W: Aviation-safety.net [on-line]. [dostęp 2011-06-30].
  3. Dostarczono ostatniego Boeinga 757, „Skrzydlata Polska”, nr 5 (2005), s. 16, ISSN 0137-866x
  4. Spis wszystkich katastrof Boeinga 757, gdzie stracono statek powietrzny, Aviation Safety Network. Link sprawdzony 2008-01-25.
  5. a b Katastrofy samolotów cywilnych.
  6. Boeing 757 Production summary.
  7. 757-200/300 Airplane Characteristics for Airport Planning. Boeing, August 2002.
  8. Boeing 757 Technical Characteristics. Boeing.
  9. 757-200 Freighter Technical Characteristics. Boeing.
  10. 757-300 Technical Characteristics. Boeing.
Na podstawie artykułu: "Boeing 757" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy