Audi A7


Audi A7 w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Audi A7 Sportback − samochód osobowy typu liftback klasy średniej-wyższej produkowany przez koncern Audi AG od 2010 roku. Od 2017 roku produkowana jest druga generacja pojazdu.

Spis treści

Pierwsza generacja | edytuj kod

Audi A7 Sportback I został zaprezentowany po raz pierwszy 26 lipca 2010 roku w Monachium.

Audi A7 Sportback I - tył Audi A7 Sportback I po liftingu Audi S7 I Audi RS7 I

Nadwozie pojazdu w dużym stopniu wykonane zostało z aluminium i nowoczesnej stali[1].

W roku 2013 na targach motoryzacyjnych w Detroit zadebiutowała sportowa wersja modelu – RS 7 Sportback. Samochód napędzany jest silnikiem 4.0 TFSI o mocy 412 kW (560 KM). Od 0 do 100 km/h przyspiesza w 3,9 sekundy, a na życzenie klient może zrezygnować z fabrycznego ograniczenia prędkości maksymalnej, która w tym wypadku wynosi nawet 305 km/h. Średnie spalanie to 9,8 l benzyny na 100 km. RS 7 Sportback standardowo wyposażony jest w napęd na cztery koła quattro.

Wiosną 2014 roku samochód został poddany liftingowi. Zmieniono głównie przednią część nadwozia, w tym zderzak, osłonę chłodnicy i kształt świateł. Te ostatnie standardowo wykonane są w technologii LED. Jednocześnie zwiększono poziom wyposażenia, a także zmodyfikowano ofertę jednostek napędowych[2].

Wyposażenie[3] | edytuj kod

Standardowo pojazd wyposażony jest w reflektory bi-ksenonowe z wbudowaną nowoczesną funkcją świateł na każda pogodę, które zastępują klasyczne reflektory przeciwmgielne oraz diodowe światła tylne, system MMI z centralnym pokrętłem menu, który łączy system nawigacji z twardym dyskiem; podgrzewane dysze spryskiwaczy, alarm, czujniki deszczu i zmierzchu, spojler z tyłu pojazdu wysuwany przy prędkości 130 km/h, funkcję Start/Stop, 17-calowe alufelgi, elektryczne sterowanie szyb i elektryczne sterowanie lusterek.

Opcjonalnie samochód wyposażyć można w m.in. reflektory diodowe w technologii LED. Diodowa technika Audi Matrix polega na podziale przednich reflektorów samochodu na szereg małych, pojedynczych diod, które współpracują z połączonymi szeregowo soczewkami lub elementami odblaskowymi. Zarządzane szybkim sterownikiem, zależnie od sytuacji na drodze, włączają się i wyłączają lub zmieniają intensywność świecenia. Dzięki temu, zawsze precyzyjnie doświetlają drogę i oświetlają maksymalnie duży obszar, bez potrzeby stosowania mechanizmu regulującego położenie reflektorów. Gdy podczas jazdy specjalna kamera zidentyfikuje pojazdy nadjeżdżające z przeciwka, to reflektory Audi Matrix automatycznie dostosują zasięg i moc świateł drogowych, wyłączając odpowiednie zespoły diod. System pracuje tak precyzyjnie, że nadjeżdżające z naprzeciwka lub wyprzedzane pojazdy nie są oślepiane, natomiast przestrzeń pomiędzy samochodami oraz wokół auta jest nadal doskonale oświetlona. Im bliżej znajduje się nadjeżdżający pojazd, tym więcej diod wyłącza się lub przyciemnia.  Po zakończeniu manewru wyprzedzania, światła drogowe świecą znów pełną mocą, na nowo włączając przyciemnione wcześniej sekcje diod.

Audi A7 wyposażono również w wyświetlacz Head-up,wyświetlający na przedniej szybie, na wysokości wzroku kierowcy, wszystkie najważniejsze informacje dotyczące np. prędkości, czy przebytych odległości, lusterka zewnętrzne z funkcją przeciwoślepieniową, kamerę na podczerwień z funkcją wykrywania pieszych, powiększony o 10 l zbiornik paliwa, Adaptive air suspension oraz szklany dach, 18, 19 i 20-calowe alufelgi; Adaptive Cruise Control z systemem Audi pre sense front, ogrzewanie postojowe oraz wspomaganie domykania drzwi, przyciemnione szyby, osłonę przeciwsłoneczną na tylnej szybie, trójramienną skórzaną kierownicę z funkcją zmiany przełożeń, elektryczną regulację przednich foteli z funkcją pamięci ustawień kierowcy.

Dane techniczne | edytuj kod


Druga generacja | edytuj kod

Audi A7 Sportback II została po raz pierwszy zaprezentowana 19 października 2017 roku.

Audi A7 Sportback II - tył Audi A7 55 TFSIe Quattro

Druga generacja Audi A7 Sportback pod względem stylistycznym przywodzi na myśl koncept o nazwie Prologue Coupe, a także czwartą generację Audi A8[4]. Pięciodrzwiowe coupe mierzy 4969 mm długości, 1908 mm szerokości, 1422 mm wysokości przy rozstawie osi 2926 mm. W jego bagażniku pomieści się od 535 do 1390 l. Zamówienia na ten model będzie można składać od początku 2018 roku, a pierwsze egzemplarze trafią do właścicieli w drugim kwartale tego samego roku. W momencie debiutu Audi A7 Sportback dostępne będzie z jednostką 3.0 TFSI V6 o mocy 340 KM i 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Silnik ma współpracować z automatyczną, dwusprzęgłową, 7-biegową przekładnią S tronic oraz napędem Quattro. W takiej konfiguracji Audi jest w stanie rozpędzić się od 0 do 100 km/h w 5,3 s i osiągnąć ograniczoną elektronicznie prędkość maksymalną 250 km/h. Zgodnie ze standardami NEDC, samochód ma zadowalać się średnim zużyciem paliwa na poziomie 6,8 l/100 km i emitować przy tym 154 g CO na każdy przejechany kilometr[5]. Drugą oferowaną w Audi A7 jednostką jest V6 TDI o mocy 267 KM i momencie 620 Nm. Wysokoprężne Audi A7 nosi oznaczenie 50 TDI i do 100 km/h rozpędza się w 5,7 s.[6]


Przypisy | edytuj kod

  1. Bartosz Pokrzywiński: Kupujemy nowe Audi A7 Sportback. autokult.pl, 2010-09-25. [dostęp 2014-03-16].
  2. Audi A7 Sportback po liftingu (pol.). W: chceauto.pl [on-line]. [dostęp 23-05-2014].
  3. K. Spychalski: Audi A7 Sportback - szczegółowe informacje i nowe filmiki video. v10.pl, 2010-07-28. [dostęp 2014-03-16].
  4. Wielka premiera Audi A7. Szokuje nową stylistyką - Radio ZET, www.radiozet.pl [dostęp 2017-11-22]  (pol.).
  5. Audi A7 Sportback 2018 – RAFMARMOTO, rafmarmoto.pl [dostęp 2017-11-22]  (ang.).
  6. Nowe Audi A7 Sportback 4G9 (2018) – test, opinia, ceny, spalanie, „Blog motoryzacyjny PremiumMoto.pl”, 16 lipca 2018 [dostęp 2018-07-17]  (pol.).

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Audi A7" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy