American Airlines


American Airlines w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Boeing 777-200ER w starych barwach. Nowy Boeing 777-300ER na płycie postojowej lotniska w Dallas. Boeing 777-200 lądujący na lotnisku Heathrow.

American Airlines – amerykańskie linie lotnicze, jedna z trzech nadal istniejących „wielkich” amerykańskich linii (obok Delta i United), założonych przed deregulacją branży w 1978 roku.

Spis treści

Działalność | edytuj kod

Spółka została założona w 1930. Jej główna siedziba znajduje się w Fort Worth w Teksasie.

American od 2015 roku są największą linią w USA pod względem floty i ruchu pasażerskiego. Linia jest członkiem sojuszu lotniczego Oneworld.

20 lipca 2011 AMR ogłosiło największe w historii branży zamówienie na 460 samolotów wąskokadłubowych, w tym 260 Airbusów A320 i 200 Boeingów 737[1][2]. 11 grudnia 2011 American jako pierwsza w Stanach Zjednoczonych linia odebrała Boeinga 777-300ER. Większość samolotów AA jest pozyskiwana za pośrednictwem przedsiębiorstw leasingowych[3].

W dniu 29 listopada 2011 roku AMR Corporation będąca właścicielem American Airlines, zgłosiła do sądu wniosek o ogłoszenie upadłości linii lotniczych. Wniosek został złożony na podstawie artykułu 11 amerykańskiego prawa upadłościowego. Oznacza to, że linie lotnicze zostaną poddane restrukturyzacji i będą mogły normalnie funkcjonować. Ogłoszenie upadłości nie oznacza likwidacji przewoźnika, a jedynie ochronę przed wierzycielami, redukcję zadłużenia i restrukturyzację. Zarząd AMR Corporation zapewnił, że podczas procedury upadłościowej American Airlines będą funkcjonować normalnie[4].

17 stycznia 2013 AA zaprezentowały nowe logo i malowanie swoich samolotów, dotychczasowe było używane od 1968 roku[5]. W styczniu 2013 AMR złożyło zamówienie na 143 samoloty Boeinga: 100 737 MAX, jednego 777-300ER i 42 787-8.

14 lutego 2013 AMR poinformowało o planach połączenia American Airlines z US Airways pod nazwą American Airlines. Fuzja wymagała zgody zarządów obu przedsiębiorstw, sądu prowadzącego upadłość AA, urzędu antytrustowego Departamentu Sprawiedliwości USA i FAA[6]. 27 marca sąd zezwolił na fuzję[7]. Zgodę Departamentu Sprawiedliwości uzyskano 12 listopada[8]. 9 grudnia 2013 AA zakończyły sprawę o bankructwo i zrealizowały fuzję[9]. 31 stycznia 2014 do służby w barwach American wszedł pierwszy Airbus należący do US Airways[10]. Niecały rok później, 17 października 2015 US Airways zostały wcielone do American Airlines.

3 maja 2018 roku przewoźnik podpisał umowę na dostawę 15 Bombardierów CRJ-900 oraz 15 Embraerów 175 z opcją na dostawę kolejnych piętnastu maszyn obu modeli[11].

Skład floty | edytuj kod

Stan na marzec 2018. Średni wiek samolotów AA wynosi 10 lat[12][13].

Wypadki | edytuj kod

 Z tym tematem związana jest kategoria: Katastrofy lotnicze linii American Airlines.

Przypisy | edytuj kod

  1. AMR Corporation Announces Largest Aircraft Order In History With Boeing And Airbus. aa.com.
  2. American splits Airbus order equally between A319 and A321.
  3. American to lease A319s and A321s. flightglobal.
  4. American Airlines files for bankruptcy | Reuters.
  5. American Airlines unveils first new look since 1968.
  6. American and US Airways to merge.
  7. American-US Airways merger receives court approval. flightglobal.
  8. Justice Dept. Clears Merger of 2 Airlines.
  9. Judge OKs American Airlines-US Airways merger, American’s exit from bankruptcy.
  10. Początek zmiany barw US Airways.
  11. American Airlines orders Bombardier, Embraer regional jets, atwonline.com [dostęp 2018-05-07]  (ang.).
  12. American Airlines fleet details. airfleets.net.
  13. American Airlines Fleet Details and History. planespotters.net.

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Kontrola autorytatywna (linia lotnicza):
Na podstawie artykułu: "American Airlines" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy